A walk a day keeps the blues away?

Joanne Mouthaan
geschreven door Joanne Mouthaan

Iedereen heeft het wel eens: nergens zin in hebben, lichtgeraakt zijn, je somber voelen, emotioneler dan normaal of juist meer afgevlakt. Grote kans dat je dan de wekelijkse sportavond laat schieten en je liever met een dekentje (en een stuk chocola) op de bank terugtrekt, toch?

Hoewel bij de meeste mensen deze sombere periodes gelukkig kort duren, hebben jaarlijks 564.000 personen er langer en ernstiger last van en lijden aan een depressie (Trimbosinstituut). Daarvan gaat het om 135.600 nieuwe gevallen per jaar. Uit onderzoek weten we dat een depressie samengaat met meer lichamelijke problemen, waarvan veel ook chronisch, zoals hart- en vaatziekten, diabetes, Alzheimer’s (Trimbosinstituut).

Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat actief (blijven) bewegen dan nog moeilijker wordt. Somberheid kan dus leiden tot een minder actieve levensstijl. Maar werkt het ook de andere kant op: dus kan minder bewegen ook tot somberheid leiden? Of positief gesteld: leidt een actievere levensstijl tot minder somberheid?

Kun je je dus wapenen tegen een depressie door meer te bewegen?

Hoewel vaak geclaimd door allerlei fitnessrages, gezondheidsguru’s, health trends, is dit nu bevestigd uit onderzoek onder meer dan 265.000 personen (American Journal of Psychiatry, 2018). De onderzoekers keken hiervoor naar de resultaten uit 49 verschillende onderzoeken waarin deelnemers voor minstens een jaar werden gevolgd in de tijd. Belangrijk was dat het ging om mensen die nog niet eerder een depressie hadden ontwikkeld.

Wat vonden ze?

Mensen met meer fysieke activiteit hadden minder kans op het ontwikkelen van depressie dan personen met minder fysieke activiteit. Actief bewegen had een beschermende werking tegen depressie bij jongeren, volwassenen en ook ouderen, en dit effect was niet verschillend voor mannen en vrouwen of voor regio in de wereld. Niet alleen gold “meer activiteit, minder depressie” voor depressieve klachten, maar ook voor depressiediagnosen.

Maakt het dan nog uit wat voor sport je doet?

Nee, de onderzoekers keken naar alle activiteit die spieren en botten in beweging zet en energie kost, voor minstens 150 minuten per week, op gematigd tot intensief niveau. Bijvoorbeeld een paar keer per week stevig doorwandelen, fietsen of je favoriete sport beoefenen.

Hoe het dan precies werkt?

Dat is waarschijnlijk een combinatie van factoren. Het kan zijn dat je door meer te bewegen minder ontstekingsgevoelig bent, er meer zuurstof en bloed naar de hersenen gaan, er bijvoorbeeld meer en vaker endorfinen vrijkomen die je een opgelucht gevoel geven, maar ook dat je je lekkerder in je vel voelt of meer onder de mensen bent.

A walk a day keeps the blues away.

Voor mij persoonlijk een extra zetje om toch mijn sportschoenen te pakken in plaats van het dekentje (slash chocola)!

Meer lezen?

Website Trimbosinstituut: https://www.trimbos.nl/themas/depressie/depressie-feiten-en-cijfers

Schuch, F.B. en anderen (2018). Physical Activity and Incident Depression: A Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies. American Journal of Psychiatry. April 25, 2018; https://ajp.psychiatryonline.org/doi/full/10.1176/appi.ajp.2018.17111194

Joanne Mouthaan

Laat een reactie achter